10 ani de suport emoțional și informare gratuită pentru seniorii din România oferit de Fundația Regală Margareta.
Sursa poza si informatii: svnews.ro
Telefonul Vârstnicului, prima linie telefonică gratuită din România dedicată persoanelor vârstnice, împlinește 10 ani de activitate. Lansat pe 1 octombrie 2015 de Fundația Regală Margareta a României, serviciul social licențiat a devenit un reper național pentru informare, consiliere socială și sprijin emoțional adresat seniorilor. În prezent, populația rezidentă de seniori (65+ ani) a României numără peste 3,8 milioane de vârstnici, dintre care 1,35 milioane trăiesc singuri.
De-a lungul deceniului de activitate, echipa de asistenți sociali a răspuns la 115.000 de apeluri, oferind îndrumare și soluții pentru nevoile a 22.000 de beneficiari unici din toate regiunile țării. Linia gratuită 0800 460 001 a devenit un instrument esențial de legătură între seniori și actorii implicați în asistența vârstnicilor, precum instituții publice, ONG-uri și furnizori de servicii. Astfel, seniorii au acces la informații practice și sunt îndrumați către resursele existente în comunitățile locale.
Telefonul Vârstnicului se constituie ca o hartă a serviciilor sociale existente și un centru de consiliere pentru persoanele vârstnice care nu beneficiază de îngrijire rezidențială. Asistenții sociali ai liniei telefonice operează cu o bază de date de circa 1.500 de instituții și organizații care oferă multiple servicii prin intermediul angajaților lor în toate punctele de lucru, în sedii mari sau filiale pe care le au în țară, conform obiectului de activitate.
Topul nevoilor exprimate de vârstnici în 10 ani:
-
Informații practice și de încredere: 723 de vârstnici au obținut informații utile și actualizate, precum numere de contact, adrese, recomandări despre asistență medicală la domiciliu, îngrijire personală, sprijin la activități de menaj, supraveghere sau informații cu caracter general.
-
Îngrijire și sprijin în funcție de gradul de dependență: 054 de apelanți au găsit la Telefonul Vârstnicului informații despre serviciile disponibile, îndrumare către centre pentru vârstnici și proceduri de îngrijire instituțională, precum și resurse comunitare.
-
Sprijin emoțional și combaterea singurătății: Mulți seniori au apelat la linia telefonică pentru a discuta despre diverse subiecte, a împărtăși gânduri și a primi încurajări.
Un exemplu elocvent este doamna Tania, în vârstă de 75 de ani, care beneficiază de serviciile Telefonului Vârstnicului din decembrie 2015. Ea povestește:
"Eram singură și, căutând ceva la televizor, am văzut pe burtieră un număr de telefon și textul Telefonul Vârstnicului. Am sunat. Am întâlnit, la capătul firului, o doamnă care mi-a vorbit foarte frumos, parcă eram din familie. De 10 ani, sunt sunată săptămână de săptămână de o doamnă drăguță care are răbdarea să mă asculte, cu care povestesc din viața mea, care se interesează dacă mai sunt sau dacă mai vorbesc, ca și cum ar fi copilul meu. Ce îmi place cel mai mult este grija, da și răbdarea pe care mi-o acordă. Mulți alții nu au răbdarea să te asculte, să îți poți spune bucuria. Contează enorm de mult pentru un om singur. Telefonul Vârstnicului îmi aduce bucurie, legătura directă cu realitatea și sentimentul că nu mai sunt singură. Le-aș spune seniorilor așa: sunați! Veți avea cu cine vorbi, cu cine să împărtășiți gânduri și bucurii."
Telefonul Vârstnicului rămâne o linie gratuită, confidențială și deschisă la nivel național, de luni până vineri între orele 08.00 - 20.00 și sâmbăta între orele 08.00 - 16.00, la numărul 0800 460 001, gestionată de Fundația Regală Margareta a României. Pentru susținerea proiectului, se pot face donații prin SMS cu textul SINGUR la 8844 (2 Euro/lună), donații online pe website-ul www.frmr.ro/donationline, sau sponsorizări cu 20% din impozitul pe profit, prin plată directă. Printre sponsorii proiectului se numără Kaufland România, Johnson Wax, Yardi România, Compania Națională Loteria Română și Synevo Romania.
Astfel, Telefonul Vârstnicului continuă să fie un sprijin esențial pentru seniorii din România, oferindu-le informații, consiliere și sprijin emoțional, contribuind la îmbunătățirea calității vieții acestora și la combaterea singurătății.