Cum a Evoluat Legislația pentru Via Transilvanica și Altele

Cum a Evoluat Legislația pentru Via Transilvanica și Altele Sursa poza si informatii: svnews.ro

Pe 24 iulie 2025, Guvernul României a adoptat normele metodologice de aplicare a Legii nr. 288/2024, care reglementează traseele pedestre de interes național în scop recreativ. Această lege vine să sprijine dezvoltarea turismului durabil și să protejeze patrimoniul natural și cultural al țării.

Un proiect care a inspirat schimbarea legislativă

În 2018, a fost demarat proiectul Via Transilvanica, un traseu de lungă distanță ce traversează România de la Putna la Drobeta-Turnu Severin, pe o lungime de aproximativ 1.400 km. Acest proiect a reunit peste 120 de unități administrativ-teritoriale și a fost recunoscut internațional pentru promovarea patrimoniului cultural și natural al țării. Cu toate acestea, la acea vreme, România nu dispunea de o legislație specifică pentru traseele de lungă distanță.

Legea nr. 288/2024: un cadru legal necesar

În urma succesului Via Transilvanica și a necesității unui cadru legislativ adecvat, în noiembrie 2024, Parlamentul României a adoptat Legea nr. 288/2024 privind traseele pedestre de interes național în scop recreativ. Această lege stabilește criteriile pentru atestarea, amenajarea și administrarea traseelor de lungă distanță, având ca scop promovarea și valorificarea patrimoniului natural și cultural al României.

Normele metodologice: reguli clare pentru traseele pedestre

Pe 24 iulie 2025, Guvernul a aprobat normele metodologice de aplicare a acestei legi, oferind reguli clare pentru recunoașterea oficială a traseelor de drumeție naționale. Printre criteriile esențiale pentru atestare se numără:

  • Lungimea traseului: cel puțin 500 km, străbătând minimum 8 județe. Dacă traseul traversează sau se învecinează cu situri naturale UNESCO, lungimea minimă este de 200 km.

  • Proporția de zone naturale și rurale: minimum 70% din lungimea traseului trebuie să parcurgă mediul rural și natural al României.

  • Obiective turistice incluse: traseul trebuie să includă monumente istorice, situri arheologice, arii naturale protejate sau situri UNESCO.

  • Documentație de suport: traseul trebuie să fie însoțit de un ghid care să cuprindă harta și elemente de identitate vizuală ale traseului, profilul cu diferențe de nivel, spații de cazare și alte informații turistice.

Aceste norme metodologice vor intra în vigoare la 1 august 2025 și vor facilita dezvoltarea turismului durabil în România, implicând autoritățile locale în gestionarea și promovarea traseelor pedestre la nivel național.

Implicații pentru județul Constanța

Deși Via Transilvanica nu traversează județul Constanța, adoptarea acestei legi și a normelor metodologice asociate poate inspira inițiative locale similare. Traseele pedestre de lungă distanță pot contribui la promovarea patrimoniului natural și cultural al județului, atrăgând turiști și stimulând dezvoltarea economică locală.

Astfel, județul Constanța are oportunitatea de a dezvolta și promova trasee pedestre care să pună în valoare frumusețile naturale și istorice ale regiunii, oferind vizitatorilor o experiență autentică și sustenabilă.


Irina Cernescu

Irina Cernescu are 31 de ani și este jurnalista principală a publicației azi în Suceava. Cu origini în zona Zamca și o formare solidă în jurnalism la Iași, Irina este o prezență activă și respectată în peisajul media local.Pasionată de istorie, comunitate și oameni, Irina documentează zilnic realitatea din Suceava cu empatie, rigoare și determinare. De la povești din cartiere și evenimente culturale, până la decizii importante ale administrației locale, ea oferă cititorilor o imagine completă, clară și onestă a orașului de astăzi.

Știri Generale

Știri Generale
Condiționat de Pace cu Rusia; Zelenski și Trump Intră în Joc Diplomatic Tensionat
Cum reușesc Laboratoarele Inteligente să inoveze prin inteligență artificială și tehnologie de top în România!
Europa pregătește planuri precise pentru desfășurarea trupelor multinaționale în Ucraina ca măsuri de securitate post-conflict.
Începând cu 1 septembrie, rovinieta pentru autoturisme se scumpește cu până la 22 de euro, iar amenzile sunt majorate semnificativ
Locul 5 la The Lions International Handball Super Cup din Fărcașa, Maramureș
Mina marină neutralizată la Vadu - Intervenție rapidă a MApN după alerta la 112 de duminică seara.
Ofensiva Rusă de Vară, un Eșec Major cu Pierderi Enorme și Fără Progrese în Orașele Ucrainei
patru răniți și Planul Roșu activat. Intervenția, acum sub control. Detalii despre victime și replanificare logistică.
Rovinieta Auto: Majorări De Preț De La 1 Septembrie – Află Noile Tarife și Amenzi Imense!
Sute de victime lângă granița cu Pakistan, bilanțuri neclare din cauza terenului inaccesibil.
Tu ce Alegi?