Directorii de școli cer mai mult sprijin instituțional pentru a-și îndeplini eficient rolurile multiple.

Directorii de școli cer mai mult sprijin instituțional pentru a-și îndeplini eficient rolurile multiple.

Sursa poza si informatii: svnews.ro

Directorii de școli: Provocări și necesitatea unei susțineri instituționale mai consistente

La o lună de la debutul anului școlar 2025–2026, Asociația Comunitatea pentru Excelență în Management Școlar (CEMS) a realizat un sondaj pentru a înțelege starea de spirit a directorilor de școli. Rezultatele au evidențiat un amestec de epuizare, frustrare și scădere a motivației, cauzate de volumul mare de sarcini administrative și de incertitudinile legislative.

Provocările întâmpinate de directori

În primele săptămâni ale anului școlar, directorii au resimțit o presiune crescută din cauza implementării noilor reglementări și gestionării comasării școlilor. 68,1% dintre respondenți au considerat că acest început de an școlar a fost cel mai dificil dintre ultimii ani. Sarcinile administrative au fost percepute ca fiind „haotice și pline de hârtii”, cu termene foarte scurte.

Impactul rolului de profesor asupra managementului școlar

Un aspect semnificativ identificat în sondaj a fost impactul normei didactice asupra capacității de management. Peste jumătate dintre directori (50,7%) au norma minimă de predare de 10 ore, iar pentru restul aceasta crește până la 18 ore. Acest cumul de responsabilități afectează abilitatea de a se concentra pe managementul strategic și planificarea pe termen lung.

Necesitatea unei susțineri instituționale mai consistente

În contextul acestor provocări, directorii subliniază importanța unei susțineri instituționale mai consistente. Aceștia consideră că o colaborare mai strânsă cu autoritățile educaționale și o clarificare a reglementărilor ar putea reduce presiunea birocratică și ar permite o concentrare mai mare asupra îmbunătățirii calității educației.

În concluzie, directorii de școli se confruntă cu multiple provocări în acest început de an școlar. O susținere mai consistentă din partea instituțiilor ar putea contribui semnificativ la îmbunătățirea managementului școlar și, implicit, la calitatea educației oferite elevilor.


Irina Cernescu

Irina Cernescu are 31 de ani și este jurnalista principală a publicației azi în Suceava. Cu origini în zona Zamca și o formare solidă în jurnalism la Iași, Irina este o prezență activă și respectată în peisajul media local.Pasionată de istorie, comunitate și oameni, Irina documentează zilnic realitatea din Suceava cu empatie, rigoare și determinare. De la povești din cartiere și evenimente culturale, până la decizii importante ale administrației locale, ea oferă cititorilor o imagine completă, clară și onestă a orașului de astăzi.