Noi reguli pentru constatarea accidentelor.

Noi reguli pentru constatarea accidentelor.

Sursa poza si informatii: obiectivdesuceava.ro

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a prezentat marți un proiect de modificare a Codului Rutier, intitulat "Siguranță în Trafic", aflat în prezent în dezbatere publică. Scopul principal al acestui proiect este creșterea siguranței rutiere în România, țară care înregistrează cel mai scăzut nivel de siguranță rutieră din Uniunea Europeană.

Statistici îngrijorătoare

În 2024, România a raportat 1.478 de persoane decedate și 3.245 de persoane rănite grav în accidente rutiere. În 2025, numărul persoanelor decedate a scăzut la 940 (-13,3%), iar numărul celor rănite grav la 2.352 (-3,3%). Cu toate acestea, aceste cifre rămân alarmante și subliniază necesitatea unor măsuri suplimentare pentru îmbunătățirea siguranței rutiere.

Măsuri propuse în proiectul "Siguranță în Trafic"

Simplificarea procedurilor administrative

MAI propune simplificarea comunicării cu proprietarii și conducătorii de vehicule, reducând astfel costurile pentru contribuabili și eliberând polițiștii de sarcini administrative. Astfel, aceștia vor putea petrece mai mult timp în teren, intervenind direct pentru eliminarea pericolelor din trafic, cum ar fi consumul de alcool sau droguri, care nu pot fi detectate automat.

Introducerea conceptului de viteză medie

Un alt aspect important al proiectului este introducerea conceptului de viteză medie. Acest sistem, deja implementat în țări precum Austria, Țările de Jos, Spania și Bulgaria, permite determinarea vitezei medii de deplasare pe un sector de drum, contribuind astfel la reducerea vitezei excesive și la prevenirea accidentelor.

Simplificarea procesului de constatare a sancțiunilor

Proiectul prevede un mecanism simplificat de constatare a sancțiunilor, în special atunci când proprietarul vehiculului este și conducătorul obișnuit al acestuia. În aceste cazuri, procesul verbal va fi trimis direct proprietarului, iar dacă acesta confirmă că a condus vehiculul, procesul verbal se consideră comunicat, fără a mai fi necesare alte proceduri. Dacă proprietarul nu a condus vehiculul, acesta poate indica persoana care a condus, iar procesul verbal devine nul de drept, fără alte formalități.

Sancțiuni pentru oprire sau parcare neregulamentară

MAI propune aplicarea sancțiunilor direct proprietarului vehiculului în cazurile de oprire sau parcare neregulamentară, atunci când conducătorul auto nu este prezent la vehicul. Această măsură elimină punctele de penalizare și simplifică comunicarea procesului verbal prin lipirea unui autocolant pe parbriz.

Circulația pe benzile dedicate transportului public

Autoritățile publice locale vor avea posibilitatea de a decide categoriile de vehicule care pot circula pe benzile dedicate transportului public, precum și intervalele de timp și alte aspecte specifice, adaptând astfel reglementările la nevoile locale.

Digitalizarea serviciilor rutiere

Un alt obiectiv al proiectului este digitalizarea serviciilor rutiere, facilitând accesul cetățenilor la serviciile de înmatriculare și permise de conducere. Astfel, cererile, notificările și actele vor putea fi transmise și primite online, în condiții de siguranță. Platforma HUB va permite și transmiterea de notificări prin SMS, e-mail și aplicație, asigurând o informare rapidă a beneficiarilor.

Gestionarea accidentelor fără victime

MAI invită asigurătorii și conducătorii auto să formuleze propuneri privind gestionarea accidentelor fără victime, atunci când nu există o înțelegere amiabilă. De exemplu, prin intermediul societăților de asigurări, fără a mai fi necesară deplasarea la sediul poliției rutiere, cum este în prezent. Pentru persoanele cu acces limitat la tehnologie, Ministerul Afacerilor Interne va crea mecanisme și instrumente adecvate pentru accesarea platformelor informatice, inclusiv asistență pentru cei care solicită acest lucru.

Finanțarea educației rutiere

Modificările legislative propun înființarea unui mecanism de finanțare a educației rutiere, ca parte a siguranței rutiere. Astfel, fondurile obținute din plata voluntară a amenzilor vor fi colectate într-un cont unic și direcționate către educație rutieră, sisteme inteligente de trafic și măsuri de prevenire, în funcție de zona unde a fost comisă abaterea. Sumele colectate vor fi distribuite către Ministerul Educației, bugete locale, CNAIR și MAI, în funcție de categoria de drum pe care s-a produs fapta.

Aceste măsuri sunt menite să îmbunătățească semnificativ siguranța rutieră în România și să aducă țara noastră la standardele europene în domeniu.


Irina Cernescu

Irina Cernescu are 31 de ani și este jurnalista principală a publicației azi în Suceava. Cu origini în zona Zamca și o formare solidă în jurnalism la Iași, Irina este o prezență activă și respectată în peisajul media local.Pasionată de istorie, comunitate și oameni, Irina documentează zilnic realitatea din Suceava cu empatie, rigoare și determinare. De la povești din cartiere și evenimente culturale, până la decizii importante ale administrației locale, ea oferă cititorilor o imagine completă, clară și onestă a orașului de astăzi.