Preoți cu parohii dețin posturi de profesori de religie, cu sprijinul școlilor? O provocare pentru tinerii candidați.
Sursa poza si informatii: svnews.ro
Un enoriaș din județul Suceava a adresat o scrisoare arhiepiscopului Sucevei și Rădăuților, IPS Calinic, exprimându-și nemulțumirea față de ocuparea posturilor de profesor de religie de către preoți care dețin și parohii. Acesta susține că fiica sa, care a susținut examenul de titularizare pentru a preda religia, se confruntă cu dificultăți în a obține un post în învățământ.
În scrisoare, enoriașul subliniază că, deși tinerii absolvenți se pregătesc serios și doresc să slujească prin educație, întâmpină obstacole majore. El menționează că, în multe unități școlare, posturile de religie sunt ocupate de preoți care dețin deja parohii și care, în același timp, predau la catedră. Această situație creează un dezechilibru, în care preoții beneficiază de două locuri de muncă și două salarii, în timp ce tinerii profesori se confruntă cu dificultăți în a-și găsi un loc de muncă.
Mai mult, enoriașul exprimă suspiciuni că aceste încadrări ar putea fi realizate cu sprijinul directorilor de școli, prin relații de rudenie sau prietenie. El solicită arhiepiscopului să analizeze această situație și să găsească o cale prin care posturile de profesor de religie să fie ocupate în mod corect și transparent, oferind astfel și tinerelor cadre didactice șansa de a profesa și de a transmite copiilor credința și valorile creștine.
În răspunsul său, IPS Calinic subliniază că, potrivit legislației, preoții care dețin funcții de învățători au dreptul să ocupe posturi de profesor de religie, cu condiția să își îndeplinească responsabilitățile în mod corespunzător. De asemenea, arhiepiscopul menționează că angajările în învățământ se fac prin concurs, conform unor prevederi clare, și că niciun preot nu este angajat cu două norme întregi, ci cu fracțiune de normă, fie în învățământ, fie în parohie.
Această situație a stârnit discuții în comunitatea locală, ridicând întrebări despre echitatea și transparența procesului de angajare a cadrelor didactice în domeniul religios. Este esențial ca autoritățile competente să analizeze aceste aspecte și să asigure un sistem educațional echitabil și accesibil pentru toți tinerii profesori care doresc să contribuie la formarea spirituală și morală a elevilor.